lördag 24 januari 2009

Body Shop.

Efter en sugig dag på jobbet och efter tre sekunders överläggande med mig själv kom jag fram till att jag var värd en present. Ett rouge. Jag är ingen rougeflicka eller har inte varit iallfall men ämnar att bli. Stövlade in på en favoritaffär på väg till After Worken och meddelade att jag ämnade att inhandla ett rouge. I nästa andetag meddelade jag att jag inte visste om jag var en rougemänniska men att jag ämnade att testa ifall så var fallet. Hon nickade instämmande och jag tänkte då att vi säkert skulle fixa det här rätt snabbt och smärtfritt.

- Jag tittade på de här för 160 här...
- Javisst, men har du inte sett de här nya Morocco yada yada ...? Jättefina verkligen.
- De var fina men jag tror att det här som jag tittade på först..
- Morocco yada yada .. har en sådan fin lyster!
- Vad kostar en Morocco yada yada då?
- 300 kronor
- Fast jag känner nog att eftesom jag inte vet än om det här är mig grej så vill jag inte lägga ut de pengarna...
- Jag förstår... då tror jag på den här färgen..
- Jättebra den tar vi.
- Har du borste? Testa den här.. se så tjock den är ! Den behöver du.
- Vad kostar den?
- 200 kronor...
- Det är bra ändå.

Går till kassan.

- Vill du bli medlem? Kostar 100 kronor.
- Nej det är bra så.
- Kanske avrunda uppåt och ge pengar till BRIS?
.....

Vilket jag sedemera gjorde. Men maken till PÅ försäljare har jag aldrig träffat tror jag. Självklart förstår jag att man ska försöka med merförsäljning men för guds skull.. man får väl läsa av kunden. Jag gillar Body Shop jättemycket men den här personen irriterade mig rejält. Ibland skulle man vilja nixa försäljare man träffar live med...

9 kommentarer:

Polly sa...

Även om man inte kan nixa så kan man ju alltid skalla dem.

Jo sa...

Jag håller med Polly. Det var ta mig tusan det finaste jag har läst sen jag konfirmerade mig!

Annie - PD sa...

Puh, jag blir matt bara jag läser om henne.
(Sen blir jag även matt på Pressbyråpersonalen som gått "Att säga Ha en fortsatt trevlig dag-kursen till kunden" till alla. När det är 20 personer i kö blir det liksom lite väl tajtigt.

Turtlan sa...

Huvvaligen.... antar de jobbar på provision....?
I såna situtioner blir jag alltid så småbuttrig!
Tänker att jag väljer vad jag vill köpa utan att någon tycker vad jag ska köpa.....!

Aloha!

Anonym sa...

Jag råkar ofta ut för den försäljningsstrategin på just BS. Köper man ett ansiktisvatten frågar de om man ska ha bomull/rengöringgel på samma gång. Liksom aldrig nöjda med att man handlar...

Fast alla är såklart inte så..

Camilla sa...

man blir sugen på att bara lämna varorna på disken och säga att; "jag ångrade mig, jag ska inte ha nåt." det hade varit skönt!

Miss Upsey Daisy sa...

Polly- En glimrande idé på min ära.
Du så smart!

Jo- Vackert.

Annie- Alltså hade hon hållt sig till att bara visa och sedan släppt det när jag sagt nej hade det varit ok. Men att fortsätta tjata och sedan adda borsten och adda medlemskap... Jag håller med dig också.. Överdriven vänlighet suger det med.

Turtlan- Fattar om de frågar om EN extra grej men hon gav sig ju inte...

Maria- Frågar man om EN sak är det helt OK för mig men när man inte GER sig utan tjatar vidare. Då blir jag lack!

Camilla- En god idé.

Fru Choklad sa...

Nä det där är inte kul. Ibland vill man bara ha DEN DÄR grejen och inte halva affären. Sånt där kan faktiskt få mig att inte gå tillbaka. Jag blir döstressad när dom hela tiden ska försöka få en att köpa mer. Usch!

Miss Upsey Daisy sa...

Fru Choklad- Helt ok att fråga om en sak.. men hon gav sig inte och det kändes otrevligt.... Byter denBodyShop-butiken till någon annan -BB-butik.