torsdag 10 januari 2008

Sex.

Minst sex lösenord har jag för diverse program på jobbet. Det finns inte möjlighet att komma ihåg alla och det där med att ha samma till alla fungerar dåligt. Vissa kräver nummer och så har vi giltighetstiden som varierar. Lägg då till alla andra lösenord och koder som figurerar. Räknar man efter är det säkert närmare ett tjugotal. Visserligen försöker jag ha samma på flera men det känns inte heller så bra. Ifallifall någon skulle tjuvbeställa biljetter på TicNet eller vad vet jag.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det låter som att ni behöver det vi håller på att få till våra datorer, single sign on! Ett enda lösen till allt oavsett hur olika koderna är!

Miss Upsey Daisy sa...

Låter som en bra sak! verkligen

Vissa program kräver byter av lösen efter ett två till fyra veckor och har man då inte varit aktiv( det är inte alltid man behöver det) är man utkastad och får beställa nytt.

Peter Madison sa...

du har väl inte crazydaisy som lösenord va? :)

Miss Upsey Daisy sa...

Nä. Jag har PeterMadison överallt istället....

Matilda sa...

Om folk ändå hade kunnat vara ärliga och inte haft den syndiga ådran att bedra och tjuva, DÅ hade vi alla sluppit att komma på idiotiska lösenord. Jag har fått börja skriva upp mina. Men så glömmer jag så klart VAR jag skrivit upp dem....

Miss Upsey Daisy sa...

Det är rörigt. Speciellt sådana man använder sällan. Försöker köra samma om det går...

Peter Madison sa...

Fniss...du hugger bra! :)

Miss Upsey Daisy sa...

Peter- även en blind höna kan hitta ett korn ;-)

Anonym sa...

Jag blir galen på alla lösenord och pinkoder. Är virrig nog ändå...

Anonym sa...

Man får ju byta lösenord även innan det gått ut. Så gör jag, ska ett bytas byts alla. Och måste man ha siffor i ett men inte i de andra får alla ha siffror. - end of story :o)

Miss Upsey Daisy sa...

Maria- jag med. Nu mailar jag vår helpdesk...

Marie- också ett sätt...