söndag 20 januari 2008

Köp inte päls.

Häromdagen när jag skulle leta upp Puman på Facebook och jag klickade runt hamnade jag och såg en film. Den är så fruktansvärd. Den är så grym att jag inte ens vill lägga upp den. Somliga av er kanske har sett den redan. Tror nämligen att den har figurerat i mail och säkert en del på Facebook.



Det handlar om pälsindustin.



Man får se hur en man avlägsnar pälsen på ett djur. Det lever fortfarande. Hängande i en krok sprattlar det och han använder sin stora kniv på ett sätt att han får av hela skinnet i en del. Sedan när han är klar slänger han djuret på en hög. Djuret lever fortfarande. Det är så vidrigt så avskyvärt att jag blir så in i helvete arg. Och jag skäms. Över att vara människa. Och vad jag vill göra med den här mannen skriver jag inte här men det kan man nog räkna ut med tolvfingertarmen.



Jag ska surfa runt ikväll och se vad jag kan göra. Jag kan skriva arga inlägg på min blogg och jag kan be på mina bara knän till alla som läser det här att inte köpa päls. Men det måste finnas mer för det här kan bara inte sluta här. I en värld där klimathoten står som spön i backen och barn dör runt om i världen kanske vissa ser det här som banalt. Men vi har alla våra hjärtefrågor och jag inser att jag har valt min fråga.

34 kommentarer:

Blygisens betraktelser sa...

INGEN päls på mina axlar.
det bestämde jag mig för när jag var ung.Likväl har jag några jackor av ett märke där luvan har en päls.
Jag skäms också.

AJ vad det gjorde ont i magen när jag läste detta.

Armani vägrar använda päls i sina kläder, det är iaf bra. De kan göra kappor ändå, utan äkta päls i kragen.
Nej, jag klarar mig utan en pälskappa. Tänk på Mallorca och överallt, där går en del runt i stooora pälsar. Helt otroligt. Det känns absolut förlegat och oupplyst.
(nästan alla jag känner har flera flera pälsar...har ingen aning om hur de tänker, men av tradition, kan jag tänka mig)

Blygisens betraktelser sa...

Oj vad jag tog i, men det högg verkligen till i min mage.

Miss Upsey Daisy sa...

Blygisen. Om du får ont i magen när du läser. Har man sett filmen har man inte bara ont i magen. Om du vill se kan jag leta upp länken.
Tror den kommer från PETA så om du går in på deras hemsida.

Misstänker att det är rätt vanligt att ha riktig päls som krage.

Stella tror jag också skapar sina collektioner utan päls.

Jag ska ta reda på mer fakta om det här...

Miss Upsey Daisy sa...

Själv grät jag floder när jag såg filmen.

Samtidigt kan jag se andra hemskheter utan att beröras på samma sätt..

Blygisens betraktelser sa...

Ja, det stämmer ang. Stella.

Alltså, jag blir gråtfärdig.

Vad bra att du tog upp det här, Miss UD!

Blygisens betraktelser sa...

Ja, det räcker med bilderna för mitt inre, jag mår så illa att jag blir galen!

Förstår verkligen att du grät floder.

Jo, litegrann vet jag om katt-skinn på "pynt-saker" etc från Kina. Man blir så upprörd.

Miss Upsey Daisy sa...

Tycker du?

Tänkte att endel skulle uppfatta mig som en person som släpper ut minkar.. militant vegan eller så.

Om folk ser filmen och blir medvetna om det kanske man väljer bort päls mer... Eller åtminstone väljer bort päls från icke kontrollerade ställen.

Svårt att skriva om saken när jag inte vet om jag tycker de kontrollerade uppfödarna är okej.

Miss Upsey Daisy sa...

Om man ska generalisera är kina ett fruktansvärt land när det gäller både mänskliga rättigheter och rättigheter för djur.

Blygisens betraktelser sa...

Ja, ang. Kina finns ju mkt att önska..

Ja, mkt bra att du skrev om detta! Inte uppfattar man dig alls som militant vegan, absolut inte!
Det finns säkert de som försöker påverka marknaden så att ALLA som är emot päls, skall framstå som "lite strange", underklass etc. Säkerligen.
Pamela Anderson, om jag inte misstar mig, är väl engagerad i PETA?

Skall själv kolla runt på nätet nu.

Miss Upsey Daisy sa...

Pamela är nog en av PETAs frontfigurer.

Sedan tror jag inte att det är rätt att släppa ut minkar eller överhuvudtaget våldföra sig. Driva fram politiska beslut och ändra förhållandet mellan efterfråga och utbud.

Missy sa...

Yup. Stella McCartney använder inga djurprodukter i sin klädproduktion. Varken skinn eller päls. Så om man vill vara snofsig utan att stödja pälsindustrin finns det alternativ!

Kanske ett ämne till vår gemensamma skoltidning?

Miss Upsey Daisy sa...

Missy- Inte ett dumt förslag alls! Man kan ju lyfta fram de som gjort läxan så att säga..

Anonym sa...

Välkommen till en ny tävling om ett smycke från Kyss Johanna. Vinnaren väljer själv ut ett smycke ur kollektionen, till ett värde av Max 500:-

Peter Madison sa...

Mmm...på stenåldern var det helt legitimt att bära päls för då handlade det bara om att överleva. Idag handlar det ju bara om status och vilket märke det är och det är ju fullkomligt onödigt. Det finns andra material att använda som funkar lika bra och som är lika snygga, om inte snyggare om man betänker på den stackars sälen eller vad det nu var som fick sätta livet till.

Apropå att skämmas som människa såg jag på nätet en videofilm som Amnesty International lagt ut. Det var två kvinnor som var nedgrävda till midjehöjd, med svarta huvor på sig och som sen blev stenade till döds...av män...i religionens namn.

Det är galet därute Miss UD och vi som någorlunda sansade människor har att sätta stopp på galenskapen. Oavsett om det handlar om pälsindustrin eller annat!

Du har min respekt!

Kram.

dddd sa...

Tack. Nu mår jag ännu sämre.

Men det är bra att det uppmärksammas. Även om det är jobbigt...

dddd sa...

Missy: Superbra ämne till skoltidningen!!!! Skriv!

Miss Upsey Daisy sa...

Peter- det är HELT galet där ute. Endel väljer att inte se filmer eller information som finns men då blundar man ju delvis för problemen. Det är ju tex först när youtube och mobiltelefonerna började användas som "gemene" man får se hur det går till med stening osv. Även om det kan beskrivas med ord visar filmer och bilder så mycket mer.

kram

Miss Upsey Daisy sa...

Miss KYD- Inte meningen att du skulle må ännu sämre men blundar man händer ju ingenting alls.

Vi skriver i skoltidningen!

Tesa sa...

Jag vet ju inte om det är samma film, men de sände en film, en dokumentär om just hundar och katter, bl a från Filippinerna för ca 5 år sen där det du beskriver visades.

Det är fruktansvärt, och jag grät hejdlöst när jag såg det, men jag kände mig ändå tvungen att se till skillnad från många som valde att stänga av tv:n.

Och det är inte bara päls det handlar om utan även skinn. Inslaget började med att de frågade folk på stan om de visste vad deras skinnjackor var gjorda av...

Anonym sa...

Usch, usch, usch. :( Det är verkligen inget roligt ämne, men ändå viktigt! Jag håller med dig när det gäller att släppa ut minkar osv, det måste ju gå att förändra utan att man våldför sig på saker och djur. Jag tycker inte att du är en militant vegan :)

Turtlan sa...

Hålller mig troget till Stadium för varma vinterkläder! Nä hä, ingen päls kommer in här! Stamp!

Turtlan

Miss Upsey Daisy sa...

Tesa- jag såg inte filmen så jag vet inte om det är samma. Såg bara att det var en asiatisk man.

Jag hade gråtit floder om jag hade sett hela inslaget. Jag vill minnas att jag läste i lonely planet att de har en annan syn på djur där. Om LP belyser det så är det säkert så i kvadrat.

Skinnjackor? Visste inte om det.

Jag äter inte kött men kyckling och fisk. Funderar på att sluta med kyckling eller åtminstone inte köpa själv utan bara äta när jag blir bjuden.

I pälsfrågan ska jag söka mer fakta. Samt stödja de organisationer jag anser lämpliga.

Jo- militant vegan är jag inte men om jag hade varit tonåring så hade jag säkert varit det.

Turtlan- bra! Fler borde följa ditt exempel!

Anonym sa...

Å, vad bra att du hittat en av de viktigaste frågorna som finns. Att aktivt ta avstånd från den vidriga pälsindustrin.

Gud vad jag hatar djurplågeri och pantade kosumenter.

http://tinnitussans.blogspot.com/2007/07/aldrig-i-livet-jag-skulle-kpa-en-pls.html

Miss Upsey Daisy sa...

Maria- pantade konsumenter är många men om man bara kan upplysa människor kan de ju mer aktivt ta ställning.

karro sa...

Ushc fy katten!! Har haft turen att inte se filmen, vill inte se den heller!!! Päls är bara fint på de som ska ha dom - DJUREN!

För att muntra upp dig så kika in på min blogg!

Miss Upsey Daisy sa...

Karro- pälsen tillhör djuren. Vi har passerat de tider när vi behövde pälsen för att överleva...

Tesa sa...

Tyvärr inte bara skinnjackor. :/
Väldigt ofta små saker också som plånböcker, skor, byxor, pälsmössor...osv

För nåt år sen kom ett förbud, mot att som svensk handlare, handla med varor som inte var märkta ordentligt med vart de kom, och att det verkligen var kohud som använts, just för att stoppa handel med varor gjorda av katter, hundar osv.
Jag har inte hört något mer sen om hur det gått.

Kerstin sa...

Fyyyyy vad hemskt...

Annie - PD sa...

Jag har sett filmen, det är obeskrivligt.
Grymt och vidrigt.
Bra att du tar upp det.
Kram

Miss Upsey Daisy sa...

Tesa- jag kommer att göra mitt bästa för att bli mer medveten och fråga. Jag har en viss förståelse för att man väljer skinn från kor där man faktiskt nyttjar hela djuret. Även om jag inte heller där tycker att det är helt rätt. Fast det är en annan sak.

Du verkar insatt?


Kerstin- om man sett filmen mår man dåligt.

Annie- Filmen är riktigt fruktansvärd. Den som inte blir berörd har inget hjärta alls.

Laila och Johan sa...

Vidrig och helt obegripligt. Saknar ord..

Miss Upsey Daisy sa...

Loppis- men något måste göras!

Tesa sa...

Insatt vet jag väl inte. Fruktansvärt uppvaknande var det dock. Smärtsamt...

Det är bra att du påminner, jag skrev om det själv nu i min egen blogg, och la till några länkar från tidningar och nån notissida.

Miss Upsey Daisy sa...

Tesa- surfat runt lite och ska bli en ytterst medveten konsument och även informera nära och kära.

Sökte medlemskap i Amnesty igår.

Ska söka mer info.