tisdag 20 oktober 2009

Spanska.

Igår beslutade jag mig för att jag ska lära mig spanska. Kurs på Folkuniveristetet efter årskiftet. Fram tills dess tänkte jag att det vore fiffigt att lära sig ett spanskt ord om dagen med hjälp av kollega. Jag tycker substantiv är trevliga ord så jag satsar på det till att börja med. Jag skriver upp alla orden på en whiteboard så slänger jag ett öga på dem under dagen. Det går verkligen jättebra och jag känner att jag behärskar orden glass, hund och katt som ett rinnande vatten. Hemligheten är att ha en bra bas tror jag.

14 kommentarer:

Helena sa...

Que bien! Buen suerte! :)

Jess sa...

Du har rätt! Jag behöver ju glass!! Hur kunde jag missa det?
Lycka till med spanskan! Läste själv italienska i gymnasiet. Kommer nog i håg en tre-fyra ord... Skulle vilja ta en kurs och uppdatera. En dag när jag har tid...

Miss Upsey Daisy sa...

Helena- Så långt har jag inte kommit :)

Jess- Klart du ska ha glass! Tack för spanska lycka til. Jag gillar min bas av TRE ord :D

Padmé Amidala sa...

Duktiga du! Jag har också läst spanska fast på komvux, det är ett lätt språk att lära sig , iaf om man jämför med tex grekiska (som tog mig flera år att lära mig).

Lycka till! :)

Miss Upsey Daisy sa...

PA- Tack. Nu är det ju några månader kvar innan jag börjar men det ska bli skoj!

Tesa sa...

Duktig tjej! Kanske så jag borde göra också, så det verkligen blir gjort!
(Jag som velat lära mig både spanska och franska i flera år)

Trasan sa...

Här får du en hel fras (användbar bla dagen efter fest kanske)som jag har lärt mig av en fd klasskamrat (spansk) får se om jag minns rätt men här kommer den iaf: common una tubo de majonnesa = som en tub majonnäs ..

LabHäxan sa...

Jag kan hjälpa dig med ett ord om dagen!! =)

Laila och Johan sa...

Det känns tryggt tycker jag. Öl heter...??

Miss Upsey Daisy sa...

Tesa- Sedan följer "riktig kurs" men lite kul att börja så här..

Trasan- Bästa ordet!!

Labhäxan- Gärna. Hjälp mig. Jag är inne på djur och frukter!

Loppis- :D

yllet sa...

corazon! (hjärta)
noche! (natt)
dia! (dag)
cerveza! (öl)
vino (vin
vino rojo (rött vin)
vino blanco (vitt vin)

Ta stavninen med en nypa salt (sel) men erkänn att jag går in för detta!! :)

Turtlan sa...

Corazon...mitt favoritspanskaord.

Varför?
Det är bara så :-))

No-one sa...

Vad kul! Bara du lovar att inte börja blogga på spanska, för då kommer jag inte förstå... ;D

Miss Upsey Daisy sa...

Yllet- Hur bra som helst. Jag tror att språket kommer flyta någon gång nästa vecka bestämt!

Turtlan- Såklart. Fint. :)

Alexia- Ingen risk än.. hund,glass,häst och katt... ;-)