måndag 18 januari 2010

Gnäll.

Saker som driver mig till vansinne.

1. Människor som lider total avsaknad av ord som tack och varsågod. På den punkten är jag är väldigt gammaldags.
2. Människor som på en direkt fråga/mail/sms inte kan säga ja eller nej. Antingen kommer man eller så kommer man inte. Eller så vill man eller så vill man inte. Men svarar det gör man. Även om svaret tenderar att bli "obehagligt". Till slut får man oftast säga det obehagliga så kan de bara bekräfta.
3. När man hamnar på middagar med människor som lider av en total avsaknad av social kompetens och trots att man kämpar ihjäl sig får man inget tillbaka. Nu händer det gudskelov otroligt sällan numera. Jag menar, hur svårt är det att hitta gemensamma nämnare om båda försöker?

Om ni ursäktar. Jag ska gå och fortsätta att äta taggtråd.

11 kommentarer:

Turtlan sa...

Ang punkt 1 så kan man tycka att i landet USA så är det FÖR MYCKET av thank you, sorry och excuse me....

... här får man oftast ett hrmpf till svar eller en blick om man är artig på något sätt.

Å det är aldrig fel bjuda på sig själv!

Kloka ord Miss UD! Instämmer helt!

Märta sa...

Amen på det! Kostar inte mycket alls att säga tack och varsågod. Och middagar med socialt inkompetent folk får mig att vilja gnaga armen av mig. *gnager på en stump taggtråd*

anna sa...

instämmer på samtliga punkter...

Spader Madame sa...

Tänk! Taggtrådd som är så gott! Mums!

Sist jag fick en 'ny' bordsherre till skänks så blev han så full att han somnade... innebar det att jag inte skötte mig?
;-)

J sa...

Så sant! Man upphör aldrig att förvånas.

Katarina sa...

Åh, du börjar verkligen bli gammal nu. ;-)

Men jag är ju ännu äldre så jag håller med. Folk* har inget hyfs nuförtiden. Visst kan man tycka att det är ytligt men det är väldigt värdefullt att ha lärt sig att behärska vanlig artighet och viss middagsetikett.

*Jag vet att jag gör en orättvis generalisering, men vem har tid att specificera. Jag sa ju att jag är gammal, jag har mycket annat att hinna med innan jag dör.

nillas liv på pinnen sa...

Jag kan babbla på som fan på sådana där middagar men jag gillar det inte. Motvilligt socialt kompetent kan man säga.

karro sa...

Instämmer helt!

Sincerely Johanna sa...

WORD!

No-one sa...

Jag säger AMEN till varenda punkt! Instämmer till fullo.

Miss Upsey Daisy sa...

Turtlan- Fick ett litet spel. Men ett litet tack eller varsågod kan inte skada.
Märta- Jag har suttit på för många trista middagar...
Fru A- Word.
Spader- Han var nervös av din skönhet ;-)
Hanton-Veeet.
Katarina- Lastgammal ;-)
Nilla- Jag med. Tills dess att jag tröttnar.... ;-)
Karro- :)
Johanna- Yes!
Alexia- Visst är det så!