fredag 13 november 2009

Det bästa med att resa- En sammanfattning.

Jag gillar att resa. Men jag hatar att flyga så där för tycker jag att det fint när det finns alternativ att åka tåg istället. Tåg är fina fisken tycker jag. Tåg är dessutom ett säkert sätt att ta sig fram.
Fungerar inte tåg kan man ju alltid ta vattenvägen istället. Det är också bra. Bra och säkert. En naturupplevelse ibland till 100%.

Ibland tar man bussen och då kan det bli lite tjockt med trafik på vägarna men säg det är ingen större fara alls. Då kan man riktigt slappna av och bara njuta. Man kan läsa en god bok.
Mat är viktigt när man reser för att hålla humöret. Jag går gärna på fin resturang. Det är inte alltid det går att boka bord.
Men om man tex har en budget att hålla går det bra att laga sin egen mat. Är man i utlandet kan det vara svårt att skilja på kyl och frys. Då får man ibland göra en Kajsa Varg och micra sin frysta yoghurt. Och tänk, man får även ett gott skratt på köpet.
Om man inte känner sig äventyrsfull och vill prova spännande exotiska rätter då. Man vill ju inte verka tråkig och svensk.
Något som också är annorlunda utomlands är djurlivet. Man möter en helt annan fauna. Ekosystemet kan även det vara av annat slag.
Vissa djur påminner om de som finns i Sverige men bara lite större. Det är inte alltid det passar att hälsa på.
Ibland är det bara en del av ett djur. Här är tex ett ben utan ren.
Vissa djur gör sig bäst på avstånd. Här är ett sådant djur.
Boendet är viktigt som bara den. Men samtidigt får man vara öppen för olika seder och bruk. Här en en trilskade aircondition som man fiffigt dämpar med tejp och handduk.
Och vill man inte ha myror i toapapperstullen kan man helt innovativt hänga den i gardinstången. Alla gillar ju inte myror.
Om hotell inte finns kan man ju alltid tälta.
Men finns hotell så är det ju höjden av bekvämlighet och lyx.
PS. Om man vill vara lite smart kan man använda sig av sovvagn och både resa och bo samtidigt.Ett litet tips för novisen.

12 kommentarer:

Jenny sa...

Bästa restipsen från proffset! :)

Ingentingela sa...

Känner igen mig, förutom flyga som jag gillar, så där brukar mina resor också se ut..charter är inte riktigt min melodi.

Tesa sa...

Superbra! Fast jag flyger nog hellre än sätter mig på en liknande järnväg! :o

tingeling sa...

jag har inte rest sedan 2007. men nästa gång skall jag prova allt det där. fast mest hotell. och minst tält.

Laila och Johan sa...

härliga bilder! Du är ett sant reseproffs, är stolt över att fått resa lite med dig!

anna sa...

hur smakade sliced fish porridge?

Miss Upsey Daisy sa...

Jenny- Japp. Bästa tipset!

Ingeningela- Charter är inte min melodi heller. Tråkig ihjäl mig!

Tesa- Tyckte det var okej när jag åkte men när jag ser korten så.

Tingeling- Gör så. Prova på allt!

Loppis- Hoppas att det blir av till sommaren. :)

Miss Upsey Daisy sa...

Fru A- Jag tyckte inte att det såg så gott ut att jag hoppade..

Turtlan sa...

JA men hallå där, såååå atttans resesugen man blir här då!!!

Flyga är helt ok för mig, mest bara långtråkigt och trång på långflygningar.

Läckert tåg! Tog de SJ Prio?

Kväller från en reseabstinent Turtla

Miss Upsey Daisy sa...

Turtlan- Kollade inte ;-)

Spader Madame sa...

Tips från coachen: om du tänker göra en säljande broschyr- använd de andra bilderna.

Det här är mer Dr Phil- Tell it like it is?

Du är en tuffing!

Miss Upsey Daisy sa...

Spader- Worst Case Scenario från Borneo Thailand Indien Nepal och Keb!