fredag 9 maj 2008

Fluffa till sanningen.

Jag är dålig på vita lögner.



De där i stil med.



Åh vilken fin tröja du har!

Har du klipp dig vad fint!

Åh ska du åka på knyppelresa i Småland i sommar-Vad trevligt!



Det är inte så att jag säger att någon har en ful tröja, eller ful frisyr eller vilken jäkla tråkig resa. Så pass vett och fason har jag såklart. Jag säger oftast ingenting alls. Men nu tänker jag till och undrar ifall man borde. Fluffa till sanningen för att göra den andra personen glad? För om hon/han är nöjd med sin knyppelresa till Småland är det absolut det bästa? Ska man inte stärka det då? Eller ska man vara tråkig och inget säga?


Vita lögner är det med finess eller är alla lögner av ondo?

15 kommentarer:

Smartasmia sa...

Knyppelresa till Småland...? Det hänger jag gärna med på. Vita lögner äro av ondo anser jag....bättre då att säga sanningen. För det mesta. Alla gillar ju inte småländska knyppelresor och det greppar nog personen i fråga;-) Däremot behöver ju inte det faktum att man skulle vara ärlig och tala om att man själv inte gillar knyppling, betyda att man sårar personen ifråga. Man kan ju fortfarande glädjas järnet MED personen ifråga:D

Miss Upsey Daisy sa...

Smartasmia- Du har såklart rätt. Jag kände bara att jag var "tråkig" som bara för att jag inte tycker att något är fint/bra/roligt så säger jag oftast ingenting. Då var frågan om man skulle säga att det var positivt för att personen ifråga gillar knyppelresa och man vet att det passar DEN. Men det finns säkert ett gyllende medelväg. Man kan ju säga "Vad roligt för dig! Du som har knypplat sedan du gick på dagis. Det passar ju dig jättebra att få knyppla dig fram i småland en månad". Då visar man ju glädje för den andra men drar ändå ingen vit lögn.... :D

Miss Upsey Daisy sa...

Smartasmia- Och är man dessutom både påhittig & ärlig kan man ju alltid säga något snällt ändå. "Fula tröjan" kanske är av bra material... "Fula frisyren" kanske är en fin färg? Man kanske ska försöka hitta det lilla i det hela som är fint även om man inte gillar 80% kan man ju framhäva det som är bra med resterande 20%.

Smartasmia sa...

Prexis:D Du är en klok tösabit, du. Ha en brakande skön helg i gbg (vi får hit en gbg:are till ön ikväll. jag är lite rädd)

Miss Upsey Daisy sa...

Smartasmia- Rädd för en göteborgare? Själv är jag en dalkulla i exil i gbg. Ha en toppenhelg själv. kram

Smartasmia sa...

Ahh...och vid närmare eftertanke är även den gbg:are som kommer hit en daling - fast mas - i exil. Liksom Herr Boudoir är. Herreminje. Håller ni på att invadera hela landet, bah:)

Annie - PD sa...

Jag silar alltid istället för att strö de vita omkring mig, bättre att vara tyst än oärlig...

Jo sa...

Mja, just när det gäller sådant så kan man ju faktiskt oftas slingra sig. Om ngn säger: Jag ska på Knyppelresa. Kan man ju ärligt säga: Vad roligt för dig" Det betyder ju inte att DU tycker att det är kul utan bara att det är kul för den andre. Om du däremot säger: Vad roligt det verkar, DÅ ljuger du ju. Skulle personen ifråga däremot ställa en direkt fråga om knyppelresor kan man ju säga att det inte är min kopp te, men det är säkert jätteroligt. Att glädjas MED andra är ju inte att ljuga. Däremot tycker jag inte att man ska ljuga om tröjor eller frisyrer. Man kan dock välja sina ord med omsorg. :)

Miss Upsey Daisy sa...

Smartasmia- Vi kommer att ta över landet svar ja. :D

Annie- Det är ju så jag är. Men nu ska jag försöka hitta det bra i det jag själv inte gillar. Om det inte är 100% dåligt men kanske man kan säga något bra om det hela om man tänker till lite extra.

Jo- Man kan ju säga om knyppelresan att "det är roligt för dig". Om någon har klippt sig kan man ju säga att ... vad vet jag färgen är fin.. visst är det skönt att få bort slitna toppar.... håret setr tjockare ut... Man kan ju säkert hitta NÅGOT bra om man tänker lite.. Det ska jag bli bättre på!

stella sweden sa...

Man kanske kan säga "så roligt för DIG"....vare sig den ska på knyppelresa eller har köpt en ny tröja...men har de en ny tröja så kan man kanske utesluta ordet DIG...o bara säga sååå rooooligt!
Då har man ju sagt varken eller.

Tess sa...

Till en bekant kanske man kan frisera sanningen lite, och det ser ut som att den förväntar sig en kommentar.

Men är det en vän är jag hellre tyst än ljuger. Jag respekterar mina vänners åsikter, och att skriva dem på näsan skulle aldrig falla mig in. Om de absolut ska veta vad jag tycker så kan jag säga att det inte är min stil eller nåt liknande, men om de tycker om nåt så är det jättekul för deras skull.

Peter Madison sa...

Jag tror inte på lögner ty de kommer tillbaka på dig själv till slut. Själv har jag ljugit både vita och svarta och det blir dålig karma varje gång...

Jag vet inte...vi är ju bara människor trots allt och det kanske är skillnad på lögn och lögn...jag tror det iaf...

Miss Upsey Daisy sa...

Stella- Tricket är att säga något positivt utan att ljuga... Jag ska försöka lära mig att plocka ut lite highlights istället för att vara tyst.

Tess- Poäng. Med folk man inte känner kan man nog rucka lite mer på sanningen. Men som sagt var man vill ju inte skriva folk på näsan. Jag hatar det!

Peter- Någon slags skillnad ÄR det på vita och svarta. Så behöver man verkligen inte heller vädra sin åsikt hela tiden... Ibland gör man de bara för sitt eget egos skull..

Tesa sa...

Jag har väldigt svårt för att fluffa till sanningen. Även om jag vet att personen vill det så klarar jag det inte. Istället fokuserar jag på nåt annat, nåt jag tycker är bra, nåt som personen från början inte alls räknade med. Det brukar bli mer ärligt då av mig och personen blir glatt överraskad över att jag lagt märke till det!

Miss Upsey Daisy sa...

Tesa- Jag med. Har också svårt för att fluffa till sanningen... men att hitta andra bra positiva saker är ju inte att ljuga... eller fluffa till....