tisdag 1 maj 2007

Hur mycket är du värd lilla du?

Jag har upptäckt att det verkligen inte finns något mer tabu och något mer som triggar folk som pengar ... löner vad han eller hon tjänar... hur mycket hus, bostadsträtter och fan och hans moster kostade. Gjorde de en bra affär när de sålde? Hur mycket fick X i löneökning? Vad tjänade X innan? Hur kan Y tjäna mer än X egentligen? VarförVarförVarförVarför?

Det har slagit mig det senaste hur mycket jag ogillar att prata sådant. Iallafall när det kommer till direkta siffror. Sedan kan man väl konstatera att det är kul att någon gjort en bra affär eller om någon gjort ett bra jobb. Men att få frågan hur mycket exakt hit eller dit. Det känns nästan som att be mig visa rumpan. Lika intimt och obehagligt faktiskt. Och totalt onödigt.

20 kommentarer:

Maria - FashionFame sa...

Så känner jag oxå, och det är egentligen dumt att man känner så... varför gör man det då? Bra fråga...

Miss Upsey Daisy sa...

Vet inte varför men jag tycker det är en personlig sak. Sedan är jag öppen med mycket annat men lönen känns... det är svårt att förklara... men en slags måttstock på hur lyckad man är... fast det ÄR det ju egentligen inte heller..

Cax sa...

Lönen är verkligen ett sådant ämne som väcker känslor. Jag har aldrig avslöjat för någon hur mycket/lite jag tjänar.
Som du säger...det är väldigt privat.
Å jag kan även hålla med om att lönen används som en måttstock på "hur lyckad man är".

Förresten...Trevlig blogg!

Puman sa...

Hur orkar folk? Vill man berätta nåt, så berättar man det från början. Jag kände en tjej som bytte jobb ofta. Efter varje nytt jobb ringde hon och frågade "vad jag har för lön nu???"
Inte alls kul!

Miss Upsey Daisy sa...

Cax- Jag är normalt en ganska öppen person med de jag umgås med därför blev jag lite förvånad själv att jag drog gränsen där vad som är privat och icke privat information. Sedan kan jag väl berättat för några att jag fick löneförhöjning... men det känns som en MIL i skillnad till att berätta om det är 3 kronor eller 30 000 kr. Lönen KAN användas som måttstock men säger inte ett piss om hurvida personen är lycklig eller ej...

Kul att du gillade bloggen förresten :-)

Miss Upsey Daisy sa...

Puman- man kan ju berätta om man vill.. men det får ju inte bli skryt heller. Blev bara förvånad själv för jag visste inte att jag tyckte det var så intimt som det kändes....

Anonym sa...

Min tanke kring det här är att det inte egentligen handlar om hur lyckad jag är. Utan snarare om hur bra/dålig jag är på att löneförhandla. Nu tillhör jag ju iofs kategorin som gärna svarar vad jag tjänar om jag får samma öppenhet tillbaka, men mest bara för att veta hur bra/dålig jag är på att just löneförhandla..

Mary Lady Luck sa...

Mmm, pengar är känsligt. Jag jobbar på en stor arbetsplats där det ständigt debatteras vem som tjänar vad och varför och varje gång vill man spontankräkas när ämnet kommer på tal.

Tess sa...

Här på mitt jobb är det ju offentligt hur mycket alla tjänar (statligt verk), men ändå är det en massa hysch-hysch. Det är trots allt individuell lönesättning och den som skriker högst får mest. Så här har det inte med kompetens att göra...

Kerstin sa...

JA, jag med. Usch och blä...

Miss Upsey Daisy sa...

SnyggLirre- Det är inte det lättaste att förhandla, jag tror att många människor har svårt att gå in och säga hur bra man är och varför man borde få mer pengar. Ibland är det ju lönestopp och då ÄR det stopp oavsett om man är väldigt bra på det man gör. Grejen som jag själv kände är att jag inte visste om att jag kände frågan som så privat och intim. Det är svårt att förklara men det känns så avskalat och naket....

Miss Upsey Daisy sa...

Mary- Nu har jag ju turen att just där jag jobbar pratar vi faktiskt inte löner... och jag har ingen aning om vad någon tjänar. Det känns rätt skönt faktiskt. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt privat.

Miss Upsey Daisy sa...

Tess- Jag vet att det är många företag som HAR en ingångslön och så går man en kurs och är där en viss tid så hoppar man upp några snäpp. Vad jag känner handlar mer om att jag tycker själva frågan " Vad tjänar du" är obehaglig.

Miss Upsey Daisy sa...

Kerstin- Skönt att höra att fler känner samma sak ialllafall...

Tess sa...

Jag tycker att obehagskänslan har ökat med summan i lönekuvertet. Tjänar man "för mycket" är det alltid nån som blir avundsjuk. Och tjänar man "för lite" så är det alltid nån som skriver en på näsan att man är dålig på att förhandla eller dålig på att framhäva sig själv osv.

Det är sällan man känner att nån är glad för ens skull.

Men jag är glad för andras skull om de får en välförtjänt ökning i lönekuvertet! En vacker dag blir det nog min tur också...

Miss Upsey Daisy sa...

Tess- Det är inte lätt med löner för egentligen så vet man ju inte om den som tjänar mer än en själv har höga utgifter så vad som blir kvar att spendera behöver ju inte vara så så mycket i förhållande till bruttolön. Jag menar... jag skulle inte fråga någon hur mycket pengar denne har på banken..

Anonym sa...

Ja, det där med lön är ju olika.. Jag svarar om någon frågar och hymlar inte med vad jag tjänar, och jag respekterar folk som inte vill berätta. Sen finns det ju andra som är grymt avundssjuka o aldrig blir nöjda utan sitter och kollar upp arbetskompisar på Ratsit. Vill man veta SÅ gärna, så tycker jag att man kan fråga rakt ut istället....

Miss Upsey Daisy sa...

Fy så sur jag skulle bli om någon kollade upp lönen på Ratsit. Fy skäms på den som gör det.

Anonym sa...

Ett debbaterbart æmne... 18 inlægg hitintills. :D

Miss Upsey Daisy sa...

Väldigt debaterat. Men alla har väl lön så alla känner igen sig på något vis.. eller tycker något...