måndag 2 augusti 2010

The Battle.

Igår ägnade jag hela kvällen åt att battla med min router. Planen var nämligen att min nya dator skulle få ta del av Nätets Fantasiska Värld. Första försökte jag få tag på Personen Från Mitt Tidigare Liv som skapat lösenordet för tre år sedan. Fick det och för att inte bli galet långrandig och skriva Meningslösa Detaljer så fungerar det inte. Absolut rätt lösenord dock. Galet teknisk är jag med. NOT.

På lunchen är det jag som köper en ny routerhelvete.

Datorer. Ett sådant jävla aber. Men ändå en slags kärlek.

13 kommentarer:

Solstrålen sa...

Du vet i denna lyckliga apple värld är det en AirPort express som gäller. Inget annat!

Miss Upsey Daisy sa...

Solstrålen- Hm. Vad är det?

Solstrålen sa...

Apples "egen" router

Miss Upsey Daisy sa...

Om den är så liten som den ser ut fick jag nog med en sådan?

Selma sa...

Så galet irriterande

LabHäxan sa...

Oh jag känner igen det här.. Man tror att det ska vara så lätt, och det borde vara så lätt.. men jag har aldrig hört någon säga -Det var så lätt, min dator fick kontakt på en gång. Skit!!

Tesa sa...

Nämen stopp nu, vad är det för modem? Det borde finnas en återställningsknapp, antingen en stor håll in länge-knapp eller en liten putt som du håller en penna mot.
Då får du modemet nollställt och lösenordet bortplockat så kan du skapa ett nytt för det.

Mkt billigare... och lika enkelt som att börja om från början.
Många modem är dessutom grundkonfigurerade med "admin" som både användare och lösenord.

Evalinn sa...

Jobbet sånt där!

Miss Upsey Daisy sa...

Selma-Man BLIR galen.
LH-Datorer är sällan enkla. Bara i fablernas värld.
Tesa- Ett idiotmodem är vad det är.
Evalinn- Bara första bokstaven.

Tesa sa...

Ibland kan även mac:en bråka med anslutningar, speciellt om det redan sitter en pc i eller om den inte känner igen modemet. Verkar som den störs bort men får den bara sitta mot routern en stund så brukar den prata till slut. Du kan kolla med en sladd först om du har sån hemma.

Jag kommer sitta vid datorn mer eller mindre hela tiden ikväll och både jag och P kan hjälpa dig antingen med pc eller macen om du vill (dubbla konsulter här, haha!).

Katarina sa...

Jag höll på att slänga ut både MacBook och det mobila bredbandet när jag kommit hem efter semestern.

Hur jag än gjorde ville den inte använda Airport och koppla upp mig mot mitt trådlösa internet här hemma. Den ville hela tiden att jag skulle använda det mobila bredbandet.

Vilket jag inte ville. Trots att det är rosa. Jag blev mer och mer frustrerad. Till slut fick jag konfigurera Airport som om det var första gången jag skulle använda det.

Jag minns att det var samma sak efter förra sommaren och det är otroligt irriterande. Jag trodde den skulle vara smart och låta mig bara välja en annan uppkoppling.

I vilket fall. Hoppas det löser sig för dig. Det gör ju alltid det till slut.

Miss Upsey Daisy sa...

Tesa- En miljon tack för hjälpen. Eller två miljoner tack för hjälpen. Det dök upp några andra småsaker imorse...
Katarina- Jag höll på i tre timmar med hjälp av Tesa ovan. Själv hade jag aldrig klarat det.Inte en chans i världen. Förstår att du fick spel det hade jag med fått...

Den tjocke konsulten sa...

Skriv lösenordet på en bit maskeringstape och sätt den på undersidan av routern, fullt rimligt säkerhetsmässigt när det gäller privatpersoner.

Annars tar det som flera skrivit ovan inte många minuter att resetta dem, modellbeteckning + tillverkarens hemsida.