måndag 26 februari 2007

Vasaloppet- Ocensurerat/Backstage.

Här kommer information som inte finns i det allmänna infobladet. Backstage så att säga.

Även om man tror sig vara ute i god tid om man är där 06.30 vid start 07.00 så är det inte speciellt tidigt. Det är flera andra där då med. Närmare 6000 st. Troligen är "att vara ute tidigt" nog en halvtimme till... dvs 06.00.

Har du mycket kläder på dig känner du? Nemas problemas. Feel free att droppa lite längs vägen.. halsdukar mössor tröjor.. Strippa så mycket du vill. Ska slå en pling till myrorna att de kan komma och hämta upp en container med kläder. Lär finnas en del...

Kissnödig kanske? Är du man? Bra. Då kan man bara hänga ut draken och kissa i spåret. Hade jag fått en krona för varje kissande man jag sett hade jag varit en rik kvinna. Är du kvinna? Otur. Gör som jag och håll dig i 12½ timme. Kissnödig de sista fyra milen. Fick en kommentar av en man som kom tillbaka från en kissepaus.. "Det tar lång tid med kissepaus"... Och? Och? Du kan ju iallafall HA det mitt i spåret...

En bra grej är om du gillar blåbärssoppa, sportdryck, vatten,buljong och bullar. För det är det som det bjuds på. Samt kaffe sista stoppet. En sak till. Varmt. Allt är varmt. Det är också bra om du gillar sportsbars. Det här kommer du att äta undet tolv timmar.

Bra syn? Det är bra om du är ute länge. Det blir MÖRKT i skogen. Jättemörkt blir det i skogen. Det är också bra om du inte är rädd när det är mörkt i skogen. Vissa sträckor kan man vara relativt ensam nämligen.

Snabb på foten? Bra när det ligger fallna åkare längst ner i backen med stavar skidor och ben i spåret. Dumt att krocka med en sådan hög. Bör undvikas in i det längsta.

Detta gott folk står inte i infobladet. Learning by doing så att säga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk så bra det kommer att gå nästa gång du ska åka! ;-D

Miss Upsey Daisy sa...

Träningsvärken är inte borta. Fram tills dess besvarar jag inte några frågor om en andra gång.

:-)