måndag 23 mars 2009

Energitjuvar.

Livet kanske är så att hur man än vänder och vrider på sig har man rumpan bak. Fast mest tänker jag på energitjuvar. Vissa kan man göra sig av med men andra kan man helt enkelt inte komma ifrån. De klibbar fast genom att vara del av olika sammanhang och går hur gärna man vill inte att undvika. Det enda sättet att inte falla i energitjuvens klor är helt enkelt att inte låta sig påverkas. Inte helt enkelt men ändå inget omöjligt. Jag ska göra mitt bästa framöver. Det kan bara bli bättre. Energin är min och den spenderar jag där den förökar sig på bästa sätt.

14 kommentarer:

Spader Madame sa...

Men svåra nötter att knäcka är de! Jag har själv sorterat bort- men i vissa sammanhang är det omöjligt!

No-one sa...

Svårt det där. Men som du säger, när det kommer till kritan får man försöka hitta ett sätt att inte låta sig påverkas. Lättare sagt än gjort, men det går!

C. Meow sa...

Jepp - klokt tänkt! Minimera kontakten och försök att inte påverkas. Man är inte en skitstövel för att man tar hand om sig själv!

Annie - PD sa...

Rätt rätt men ack vad de är svåra att bli av med ibland...
Hoppas det löser sig :)
kram kram

Jenny sa...

Oh, såna är inget roliga. Men det är ju som du skriver, inte låta sig påverka sig som är grejen. Inte så lätt alla gånger men lycka till.

Missy sa...

Nä. Bättre då med de som döper om dig efter bästa förmåga en helt vanlig måndag... :-P

Miss Upsey Daisy sa...

Spader- De som går att sortera bort ska bort men vissa kan man helt enkelt inte slippa undan.

Pixlexia- Kan man fixa bort några ska man men de som finns kvar får man försöka ignorera. Det går men det är svårt.

Camilla- Umgås med de som genererar energi. De som bara vill suga ur en energi får man mentalt försöka ta ett steg ifrån även om man fysiskt kanske inte kan..

Annie- Jag vet. Rensa bland de som rensas kan och de andra får man försöka ta ett mentalt steg ifrån. När man låter sig påverkas har man förlorat ..

Jenny- Jag kan inte men jag ska jobba på det. Det finns mycket att vinna.

Missy- Med ens undrar jag varför jag måste döpas om alls ... ;)

Evalinn sa...

Helt rätt - men inte alltid helt enkelt!

Camilla sa...

Så sant! Synd man inte kan "göra sig av med" alla energitjuvar.

Miss Upsey Daisy sa...

Evalinn- Alla går inte. Därför ska man göra sig av med de som går och ignorera resten..

Camilla- Men man kan lära sig att skapa ett avstånd till de som man inte kan undvika..

Anonym sa...

Om energitjuvarna är personer, vet de själva om att de är det?

Om någon tyckt att jag var en sån så hade jag velat veta för att kunna förändra mig till det bättre.

Miss Upsey Daisy sa...

DTK- Nej det tror jag inte. Det är också mer av en generell fråga. Ibland kan det ta lång tid för mig att inse att så är fallet. Vissa kan vara energitjuvar under en period för att de mår dåligt. Men jag tror att man ibland måste dels säga hej då till människor som inte gör en glad längre samt att då man av olika skäl inte kan säga hej då helt enkelt får ta mentalt avstånd. Eller stänga öronen..

Tess sa...

Men någon som upplevs som energitjuv av en person kan ju uppfattas som energitillförare av en annan person.

Så att "stämpla" nån som energitjuv tror jag inte på, däremot kan man, om man vill vara ärlig, tala om att "Jag vill inte umgås med dig längre, för jag mår inte bra av det. Jag känner det som att det alltid är jag som ska ge/bära hundhuvudet/ordna saker/etc etc etc.". Jag tror att det är bättre att säga "jag upplever" än "du är".

Miss Upsey Daisy sa...

Tess- Visst är det så. Vissa personer kan vara fantastiska i andra kombinationer. Vissa personer kommer man kanske inte ifån på samma sätt, det kan vara släkt, jobb eller med i samma förening osv. Inte riktigt läge att avsluta. Människor som inte mår bra kan också under perioder stjäla energi helt omedvetet för att sedan när de mår bra igen bli sitt vanliga bra jag.