måndag 3 maj 2010

Från klarhet till klarhet.

Nu när vi redde ut den där planetfrågan så fint i förra inlägget har jag en annan minst lika intressant fråga. Nästan i stil med raketforskning skulle jag vilja påstå utan att vara det minsta ironisk.

Ni vet när man vaknar superduperpigg en-två timmar innan klockan ringer? Det är grymt tidigt men man är piggare än piggast? Sedan lyckas man somna om och då när man vaknar gång nummer två känns det helt osannolikt att man ska lämna sängen om man inte fick ett direkt hot riktat mot sig. Men även då kan det vara tveksamt.

Nu har jag vaknat vid nollfyrafemton eller så varje morgon varje natt .. fyra är inte morgon och frågan är nu.

Kan det vara lika bra att gå upp? Eller kommer jag att somna med näsan i min lunch istället?

8 kommentarer:

Tesa sa...

Med vana att gå upp så tidigt (utan att vilja det), resa 4 timmar till jobbet och sen jobba hela dagen så... risk finns att du somnar. Gör du det inte blir du nog trött förrän runt 14-15-tiden. Och sen infaller andra andningen. Och du somnar förmodligen inte förrän runt 23-01 nästa gång.

Nästa dags "vaknar för tidigt" kommer alltså inte att inträffa.

Märta sa...

Ingen idé att gå upp! Du kommer att hamna i koma och göra svallvågor i lunchbearnaisen!
Det där med att vakna piggelin 04 på morgonen är djävulens påfund!

Spader Madame sa...

Vaknar piggelin 04.00 gör Spader bara när allt är totalt kass och det är lika bra att gå upp för det finns ingen möjlighet att somna om -någonsin. Som tur är det sällan så kasst! Miss UD har väl hjälpsamma missar... Annars tror Spader också att det är bra att återgå till sömnläge om möjligt!

Den tjocke konsulten sa...

HAr du flex så gå till jobbet tidigare och sluta tidigare? Börja 0630 sluta 1530?

tingeling sa...

håller med ovanstående. gå tidigt till jobbet!! man får massor gjort. hemma hos oss är det ett hån att ställa väckarklocka. barnen vaknar 05.30. alltid. varje dag. och då är det bara att masa sig upp och börja dagen. jag är på jobbet kvart i 7 och går ca 15. en dag i veckan jobbar jag in resten. iofs går man miste om en del kvällsaktiviteter men jag är ju typ medelålders så det kanske är till allas bästa.

Missy sa...

Har katterna (aka de pälsbeklädda väckarklockorna) måhända något med det tidiga uppvaknandet att göra?

LabHäxan sa...

Gå upp.. gå en låångpromenad gå till jobbet och sluta tidigare. På kvällen kommer du vara heeelt slut, stå ut nån timme till innan du går och lägger dig.
Sen kommer du inte vakna kl fyra någon mer gång. =)

Miss Upsey Daisy sa...

Tesa- Helt rätt. Men nu verkar jag sova som jag ska igen.... tur för det störde mig rätt rejält.
Märta- Word på det. Djävulens påfund rakt av. Högst störande.
Spader- Jag gör det när det är mycket att tänka på. Men det verkar ha lugnat ner sig något. Vi får se...
DTK- Ja. Nästa gång ska jag gå till jobbet tidigt och se till att få något gjort istället.
Ti´ngeling- Mina katter är pigga på att väcka vissa dagar. Jag blir rabiat. Men de kan jag ju stänga ute från sovrummet.. går inte riktigt med barn..
Missy- Inte alla dagar..
LH- Visst är det så.