fredag 12 februari 2010

Reta inte hunden.

Igår kallade en kollega mig för "kärring" väldigt högt vid fikabordet. Flera gånger. Till sist lackade jag ur och kontrade med "gubbjävel" varvid han lyfter lite på ögonbrynen och säger att han minsan inte sagt "något med jävel i".

Idag drabbade mitt dåliga samvete mig så jag sade förlåt för att jag just använt mig av ordet "jävel" (gubbe får han ta) och får till svar.
- Du Miss UD, det är heeelt okej. Jag hetsade ju dig till det så jag får skylla mig själv. Tänk inte mer på det. Så klappar han mig på axeln.

Nu kan jag inte sluta tänka på det. Går det alltså att hetsa mig? Och när man hetsar mig får man då skylla sig själv? VoffVoff ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj! Först beskriver han dig i nedsättande ordalag, sen bestämmer han vilka ord som är acceptabla på er gemensamma arbetsplats, därefter talar han om för dig hur du har reagerat och till slut förlåter han dig och klappar dig på axeln.

Jag kan förstå att du är irriterad.

/Nina

Miss Upsey Daisy sa...

Nina- Det är inte så farligt som det låter. Han nämnde kärring som ett "skämt" (för att jag fyllt 35 nyss) och jag fick till slut nog och fräste tillbaka. Så tyckte jag själv att det var opassande att säga "jävel". Det var helt enkelt ett skämt som liksom gick över styr. Men jag reagerade på att man kan hetsa mig. Det var mest det. Ingen fara på taket :)

Katarina sa...

Så... du kör en enkät bland dina trogna läsare för att kringgå tendensen till osmidig konversation från din egen sida. 60% tycker att du ska börja prata tyska...

Du vet bergis inte hur man säger "gubbjävel" på tyska? ;-)

Jag tycker kärring har ett litet inbyggt "jävel" i sig. Jag brukar kalla mig själv, och andra jag vill tråka för deras höga ålder, tant. Tant tycker jag låter bakande och snällt - färgerna brun, grön och gredelin kommer i tanke - men kärring låter synnerligen otrevligt.

Gubbe får bara kraft i kombination med ful (före) eller jävel (efter). Så är det bara.

Miss Upsey Daisy sa...

Katarina- Jag är nästan flytande i tyska så jag kan säga gubbjävel ;-) Att båda inläggen dök upp samtidigt är en ren och skär slump.