måndag 7 november 2011

Om Sorg.

En av farbröderna (som jag gillar men ändå pratar minst med) på mitt jobb förlorade en familjemedlem förra veckan. Ni vet hur svårt det kan vara att säga något bra. Eller åtminstone tycker jag det. Man ville inte trampa fel. Men på ett sådant litet kontor vet alla allt. Man kan inte bara vara tyst. Väl i kopieringsrummet sågs vi första gången efter det hände och jag sade att jag visste och beklagade. Jag var precis på väg igen när jag vänder mig om och säger men " jag får väl ge dig en kram iallafall" . Så gick jag tillbaka igen och när jag fick klappen på ryggen och "tack Anna" förstod jag att det var rätt då och där.

14 kommentarer:

Jo sa...

En kram är sällan fel. Här blev det bra. Bra gjort!

Miss Upsey Daisy sa...

Jo- Han har alltid sagt bra saker när jag har behövt. kram

Cecilia sa...

Det är inte så mycket vad man säger i den situationen, mer att man visar att man bryr sig. Kram, fina du!

Turtlan sa...

Bra! En kram är bra!

Inte gå runt om. Vi människor (eller ska kanske skriva svenskar...? ) vill gärna vara lite försiktiga. Jag tror de flesta i den situation uppskattar lite mer rakt på.
Att man säger att de måste kännas rätt jävligt just nu. Vill man inte / bör man inte säga jävligt så finns säkert något annat ord.

Men visst beror väl på både situationen och relationen till den det berör.

Förstår Du eller har jag bara rört till?

Oavsett! det är aldrig farligt säga något!

Anonym sa...

Min erfarenhet säger mig att det inte finns något "rätt" att säga. Det som blir verkligt fel är om ingen säger något alls så man får gå där ensam med sin sorg och känna det som att ingen bryr sig om vare sig mig eller sorgen.

Linda K sa...

en kram är ofta det bästa. fint där :)

Anonym sa...

En kram är väl i vissa lägen bättre än ord.

Plastfarfar sa...

Jag nyligen varit i hans ände av det hela. Du sade och gjorde helt rätt.

Sara sa...

Man kan ju aldrig säga något bra liksom, bara det kommer från hjärtat och man vågar så räcker det långt. Kramar är bra :)

Solrosfrö sa...

Fint, en kram sitter alltid fint.

Miss Upsey Daisy sa...

Cecila- Jag hoppas så.
Turtlan- Man kan inte bara låtsas som inget alls och han verkade ta det på rätt sätt. Men att lalla på bara var inte rätt läge helt enkelt.
FAM- Jag tror det med. Tystnad är fel.
LindaK- :)
Anna- Ja. En kram är bra.
Plastfarfar- Tack.
Hsara- :)
Fröet-Alltid fint.

LabHäxan sa...

Man kramas alldeles för lite i sådana situationer. Bra gjort!!

Miss Upsey Daisy sa...

LH- Tack.

Miss Upsey Daisy sa...

LH- Tack.