onsdag 27 december 2006

Men ligger Dalarna i Sverige?

Tänk två kattburar. Tänk rull-resväska. Tänk ryggsäck. Samt en påse med mat från mamma. Samt EN bärare till allt detta.

Man förflyttar sig inte så fort så att säga.

På tåget kom jag. Av tåget kom jag med. Kom på ett någolunda fungerande system att röra hela ekipaget framåt. Rätt långsamt och med förutsättningarna jämnt underlag rörde vi oss framåt.

Taxi.

Fin-Fint.

Sedan följer följande konversation:

Taxichaffören undrar om jag vill betala med kort eller kontant... ( högst befogad fråga) Jag meddelar att kontant är det sättet som jag hade tänkt mig och halar fram två hundralappar... Men då meddelar chaffören att han minsan inte har växel på en hundralapp..? Färden skulle ha kostat 126 svenska kronor....? Jag är beredd att hala upp ett kort istället men det går minsan inte när kvittot är skrivet. Hade jag inte jämna pengar? Nähä då men då får vi åka till närmaste kiosk och växla... så vi åker ytterligare en kilometer... hoppar in i en videobutik... köper tuggummi och åker tillbaka... Allt detta har nog tagit 10-15 minuter extra.... Surar till lite och taxichaffören vill väl lätta på stämningen lite... och frågar var jag kommer ifrån idag....Dalarna säger jag ..... Aha, det ligger i Sverige va? Eh? Jodå. Det ligger i Sverige.

Hur klarade killen körkortet?
Finns det fler som honom ute på våra vägar?
Ingår det i taxivett att ha EXAKTA kontanter i plånboken?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har det gått dig helt förbi att man ska ha jämna pengar med sig när man reser på taxameter... ?

Miss Upsey Daisy sa...

Måste ha varit på toa när de informerade om detta!

Är det också ofint att handla i affären utan att fylla på i hyllorna?

ska till frisören imorgon.. något man måste tänka på?

Miss Upsey Daisy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.