fredag 23 augusti 2013

Facebook.

I tidernas begynnelse tackade jag nog "ja" till alla ( och frågade ganska friskt själv) men den senaste tiden (året eller åren typ) har jag bestämt mig för att inte vara vän med personer som jag inte skulle hälsa på/prata med  om jag mötte dem på gatan. Ofta skäl att jag inte känner dem så väl eller att man kände varandra för tusen år sedan (läs när man gick i skolan som i högstadiet/gymnasiet)

Hur tänker ni där? Tackar ni ja till "alla" eller finns det en tanke bakom?

9 kommentarer:

S.W sa...

Jag är väldigt selektiv, rensar ofta och försöker att ha max 250 vänner. Samma sak med bloggar, försöker vara noga med att inte slentrianläsa bloggar jag inte ens tycker om.

Turtlan sa...

Min paroll är vänner på facebook är också vänner i verkligheten. Inga kompis till kompis bekant.

Sen om vi inte ses så ofta är ok. Vänner långt borta är ju mer kul ha kontakt med på facebook än de man ser varje dag. De ser man ju ändå men kusin på Hawaii och kompis i Stockholm ser man ju inte vid fikat precis.

Så tycker jag :-)

yllet sa...

Nej jag tackar inte ja till allt och alla. Ex på såna som jag inte accepterat friendrequest från
- en förskolelärare till mina barn
- en chef
- en som jag gick i samma klass som tidernas begynnelse. Tror jag. Eller så är det någon annan? I dunno.

Skulle vilja rensa, gjorde det en gång och fick då en ny förfrågan från en jag rensat bort. Hum. Pinsamt, tyckte jag.

Fifi sa...

Tänker likadant; när jag var ny på FB sa jag ja till alla, nu säger jag bara ja till såna som jag gillar och såna som jag skulle prata med om jag träffade dem. Ibland får jag förfrågningar från helt främmande människor och de för alltid nej.

pralinen sa...

vänner godkänns - inga andra ytliga bekanta, inte heller underställd personal.

Sara sa...

Eftersom jag är en offentlig person i min stad tackar jag ja till de flesta och inser att jag borde ha tänkt till från början. Men jag använder inte fb till att vara jätteprivat så det funkar att blanda ungdomar, poliser, politiker och gamla klasskompisar med egna familjen :)

Miss Upsey Daisy sa...

Sw- jag rensar också ibland och tar just bort folk som beskrivits ovan. Det ska vara personer man skulle prata med annars får det vara.
Turtlan- man behöver inte ses ofta bara man är vänner och har ett utbyte?
Yllet- Samma har hänt mig med vid utrensning. En fd klasskompis som skrev inlägg som jag inte stod för.
Fifi- får också från okänd ibland, fattar nada.
Pralinen- jobb är känsligt, håller med,
Hsaray- klart svårt när man börjat.

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Jag tackar bara ja till de som jag vet vilka de är. Men då även gammalt folk från Dalarna, även om vi inte haft mycket kontakt. Jag blir jätteglad när barnens kompisar addar mig ;)

Miss Upsey Daisy sa...

IWNK- det är bra betyg!