måndag 28 juli 2014

Om Köttet.

Alltså.

Jag är ganska obrydd i köttfrågan. Är vi tex på konf och det bara finns smörgåsar med skinka & ost tar jag av skinkan och frågan ifall någon vill ha den om inte annat slänger jag den och äter resten av smörgåsen. Det märks på smörgåsen att det varit skinka på osten men har jag inte sagt till innan så får jag liksom gilla läget.

Jag säger inte om andra äter kött såvida man inte frågar mig vad jag tycker men det är skillnad att fråga om min åsikt  och få den än att jag ska pracka på någon min åsikt när de inte bett om den? Men som sagt var om folk äter kött vid samma bord som jag äter reflekterar jag inte ens över?  Jag skulle inte vilja att man flådde och slaktade djuret när jag äter men antalet människor som äter kött i dag skulle rätt säkert droppa rejält ifall man var tvungen att göra det själv.

3 kommentarer:

annika sa...

Oavsett vad man väljer att äta så måste det vara ens egen sak. Kött eller inte. Och det du säger om att man skulle vara tvungen att slakta sitt eget kött, gäller det mjölk och yoghurt också? Tänk om alla skulle mjölka sin ko? Göra sin yoghurt? Fiska sin fisk? Det låter romantiskt men är mest hårt jobb.Jag är själaglad att jag slipper odla alla mina grönsaker, att jag kan köpa ekologiskt. Och hur skulle det bli för alla vegetarianer som äter tofu och ris? Det är en märklig diskussion i mina ögon

Miss Upsey Daisy sa...

Annika- Det skulle ju inte gå såklart men vad jag ser som en skillnad är att man ibland möter köttätare som säger "stackars små söta lamm" och blundar för det faktum att jo det är det söta lammet du faktiskt äter. Flera människor vill liksom inte se sambandet mellan djuret som lever och köttbiten som de lägger på grillen. Sedan är ju samhället i västvärlden uppbyggt idag på att alla inte gör allt såklart.

annika sa...

Kanske säger de det med en glimt i ögat? Allt är inte så blodigt allvar :) Ursäkta ordvitsen, det kanske bor en liten göteborgare i mig också!