torsdag 3 oktober 2013

En undran.

En sak som jag upplever som jobbigt och det har bara gudskelov hänt ett par gånger är när människor jag knappt känner vill hålla i mitt barn. Då talar vi inte om kompisar eller släktingar om de vill hålla absolut ( tycker jag bara är bra) utan kompisars kompisars bekanta, människor som jag träffat ett par gånger och knappt vet namnet på? När de dyker på mig och insisterar att hålla medans jag äter och håller fram händerna för att ta henne. Jag sade NEJ tre gånger. Eller när jag senare bett en person jag känner hyfsat hålla henne (kissa bör man annars dör man) och när man kommer tillbaka så håller personen jag sagt nej till i henne. Även om jag har sagt nej finns det tydligen "andra vägar" att gå.

Det handlar inte om att jag tror att hon på något vis kommer fara illa hos de personerna men känslan att jag blir fråntagen rätten över att bestämma över mitt eget barn är bajs.

Är jag fånig?

11 kommentarer:

Erika sa...

Inte det minsta fånig och jag måste säga att det där låter helt knäppt! Vem gör så? _Kräver_ att få hålla ett okänt barn? Det var det märkligaste jag hört om på länge.

Anonym sa...

Nej, inte alls fånig. Jag var extrem med Katja, ville inte låta någon hålla henne, hon var bara min ;-).
Du bestämmer! Stå på dig! Kram L

Fifi sa...

Nä, du gör rätt! Det ska inte kännas olustigt att låta någon annan hålla ens barn. Jag har sagt nej till folk som har velat hålla Elly. Ibland ser folk ganska förvånade och kanske lite kränkta ut när en säger nej, så någon gång har jag slätat över det lite med att "hon är så mammig just nu" eller "hon håller nog på att somna" eller liknande.

Sara sa...

Får man inte barnet i famnen direkt från mamman eller pappan så ska man bara hålla sig borta - du har helt rätt känsla <3

Tess sa...

Är inte små (och även större) barn känsliga för baciller? Hur roligt är det med en jättesnorig bäbis som inte kan andas genom näsan och inte har lärt sig att fräsa än?

Korkad människa som inte tänker längre än sin egen näsa räcker.

Tycker jag.

Jo sa...

Inte fånig alls! Jag har inte råkat ut för det, men jag hade nte velat lämna över Ullharen till någon som inte ens jag känner. Ullharen har ju ingen möjlighet att bestämma vem han ska sitta hos ännu så än så länge är det upp till mig att bestämma det. Punkt. Jag vill inte krama alla eller sitta nära alla personer, så varför ska Ullharen behöva göra det?

Hon som gick sa...

Verkligen inte. Du bestämmer såklart vem du vill lämna ditt barn till.

Hon som gick sa...

Verkligen inte. Du bestämmer såklart vem du vill lämna ditt barn till.

Miss Upsey Daisy sa...

Alla- ser bara hur jag själv hade gjort och jag hade inte ryckt någon främlings barn ur händerna på denne. Jag är så förvånad. Sedan tycker jag att det är ofint att "passa på" när jag inte är på plats...

Spader Madame sa...

Jag gillar verkligen inte att bli omyndigförklarad. Man bestämmer själv över sina barn. Punkt.

Miss Upsey Daisy sa...

Spader- eller hur!